SKOLYOGA
  • Workshops
  • Kom igång själva!
    • stillin' - Skolyogas digitala plattform
    • Metodmaterial yngre barn
    • Metodmaterial äldre barn och ungdomar
    • Anpassat metodmaterial
  • Det här händer på Skolyoga
    • #barnyogautmaningen
    • Inte bara yoga
  • I media
  • Om Skolyoga
    • Vision & Mission
    • Metod
    • Sagt om Skolyoga
    • Medarbetare
    • Uppdragsgivare
    • FAQ
    • Lediga uppdrag
    • Bli medlem

Inte bara yoga

500 elever gör yoga i klassrummet: "Det blir lugnare stämning"

Under oktober gör hundratals högstadie- och gymnasieelever runt om i Sverige dagliga yogaövningar i skolan för att främja sin psykiska hälsa. Initiativet är en del av Skolyogas & Postkodstiftelsens projekt för att flytta det hälsofrämjande arbetet in i klassrummet. ​
-Det stora gensvaret vi har fått från skolor runt om i landet gör att vi tror att vi är på rätt spår för att på ett effektivt sätt främja den psykiska hälsan bland barn och unga i skolan,
Annika Westerberg, Projektledare Inte bara yoga
En av skolorna som deltar i projektet är Kunskapsskolans Resursskola i Hägersten där det upplevs att det blivit en lugnare stämning generellt i skolan efter att projektet dragits igång.

​Specialpedagog och t.f. biträdande rektor på skolan, Göran Christersson Mahlin, berättar:
​
-De här övningarna blir ett skönt avbrott på dagen och ett avstamp inför eftermiddagen. Spontant tänker jag att vi ska fortsätta med den här typen av övningar även efter att programmet är avslutat. Vi ser det som väldigt positivt att effekten av övningarna ska mätas. ​
Genom projektet “Inte bara yoga”, som finansieras genom stöd från Postkodstiftelsen, har 70 lärare utbildats och cirka 500 elever genomför hela programmet. Inom projektet gör eleverna dagliga övningar i klassrummet under en sexveckorsperiod och därefter mäts effekten. Genom effektmätningen vill Skolyoga ta reda på hur elever och lärare upplever att övningarna påverkar deras förmåga att fokusera och hantera stress.
Kontaktperson på Kunskapsskolans Resursskola i Hägersten: Göran Christersson Mahlin goran.christerssonmahlin@kunskapsskolan.se, 073 317 34 92

Kontaktperson på Skolyoga: Annika Westerberg, annika.westerberg@skolyoga.se 070 33 88 371
www.skolyoga.se / www.stillin.se
​

Psykisk ohälsa är en stigande trend

Psykisk ohälsa ökar allt mer hos unga och utifrån data från Socialstyrelsen så har antalet diagnoser fördubblats för ungdomar i åldern 15-19 från 2008 till 2021. 

Enligt Folkhälsomyndigheten så ökade antal barn i åldrarna 13 respektive 15 år som rapporterade psykosomatiska besvär. 

Stressproblematik och psykisk ohälsa påverkar ungdomars skolresultat, skolmiljö och livskvalitet. 

Utöver ungdomars psykiska ohälsa är lärare dessutom en yrkesgrupp som drabbats hårt av sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa. Frånvarande lärare påverkar även relationerna mellan lärare och elev. En trygg relation mellan lärare och elev är en framgångsfaktor för goda resultat. ​
PictureAntal patienter inom sluten eller öppen vården som diagnostiserats med neurotiska eller stressrelaterade syndrom i åldrarna 15-19 år (Socialstyrelsen)


​

Projektet inte bara yoga finansieras av Postkodstiftelsen och är en del av Skolyogas hälsofrämjande arbete riktat mot högstadiet och gymnasiet. 
Jag känner mig sömnig och jag tycker övningarna har varit bra. Jag lärde mig att några rörelser och saker jag gör naturligt är normalt. 
- gymnasieelev efter Skolyogas övningar

Hur funkar det?

inte bara yoga i tre steg
  1. Utbildning - Pilotskolor runt om i landet kommer att gå en utbildning i Skolyogas verktyg och metoder. 
  2.  Implementering - Efter utbildningen genomför ämneslärare en sex veckor lång intervention med sina elever där de får göra övningar dagligen. Interventionen sker inom ramen för den ordinarie undervisningen. Övningarna fungerar som en paus och påverkar kroppen och nervsystemet. 
  3.  Effektmätning - Efter intervention kommer Skolyoga att utvärdera och sammanställa effekten av vårt arbete. ​
Genom att flytta det hälsofrämjande arbetet in i klassrummet så sprider vi på ett kostnadseffektivt sätt hälsofrämjande verktyg till både elever och lärare. 

Skolyoga flyttar det hälsofrämjande arbetet in i klassrummet

Picture
Genom att flytta det hälsofrämjande arbetet in i klassrummet​
  • Avlastas elevhälsan 
  • Ger vi fortbildning till lärarna
  • Når vi på ett kostnadseffektivt sätt ut med hälsofrämjande redskap till fler elever
  • Ökar kunskapen kring stress, psykisk ohälsa och hur unga kan arbeta med kroppen som redskap för att må bättre
  • Främjas relationen mellan lärare och elev och ökar tryggheten i klassrummet
  • Skapas bättre studiero för eleverna och bättre arbetsmiljö för lärarna
  • Ges förutsättningar för bättre studieresultat
  • -Vi, på Postkodstiftelsen, är övertygade om att idrott kan bidra till samhällsutveckling på olika nivåer. Genom satsningen Inte bara idrott vill vi möjliggöra för aktörer inom området för att få stöd samtidigt och genom projekten visa på idrottens potential att bidra till ett mer hållbart samhälle. Vi är stolta över att stötta Skolyoga att genom Yoga- och meditationsövningar minska elevers oro och stress och visa på de positiva effekterna av detta på både hälsa och skolresultat
  •  Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen
Picture

Proudly powered by Weebly
  • Workshops
  • Kom igång själva!
    • stillin' - Skolyogas digitala plattform
    • Metodmaterial yngre barn
    • Metodmaterial äldre barn och ungdomar
    • Anpassat metodmaterial
  • Det här händer på Skolyoga
    • #barnyogautmaningen
    • Inte bara yoga
  • I media
  • Om Skolyoga
    • Vision & Mission
    • Metod
    • Sagt om Skolyoga
    • Medarbetare
    • Uppdragsgivare
    • FAQ
    • Lediga uppdrag
    • Bli medlem